Nemzeti Útépítési Minimum

Mindenki ismeri Érden az úthelyzetet. Nem rózsás. Nem virágzó, mint maga a város.

Van két egymás mellett utca, amik akár az útépítés állatorvosi lovai is lehetnének: Petőfi és Deák utcák eleje a Liszt Ferenc/Madách Imre és a Szent István út között.

Mindkét utca elég hosszú, vannak nagyjából lapos és eléggé meredek részei is, ahogy mondtam, egymás mellett vannak, párhuzamosan futnak.

Nemzeti Útépítési Minimum

Ha megnézzük a két utcát Google Mapsen, akkor még vannak 2011-2012-es képek is fent, látjátok, milyenek voltak az utak esős időben. Ha nagyobb eső volt, akkor mosta is rendesen az utat, simán voltak rajta 20-30 centi mély árkok. Gondolom sokan ismeritek ezt a helyzetet.

Én a Petőfiben élek, erről bővebben is tudok beszélni. 2013-ban átvonult rajtunk a csatornázás. Az utat rendbehozták, de nem lett ettől jobb a helyzet. Sőt, 2014-ben úgy nézett ki az előttünk levő rész, mintha nem is út lenne. Ekkor írtam a pandákról.

Kaptunk rá mart aszfaltot valamikor 2015-ben. Sajnos ez is tönkrement. Nem mondhatom, hogy a forgalom miatt, mert ezen a részen a lakókon kívül nem nagy a mozgás. Nem járnak erre teherautók, nehéz gépek, kocsi sem sok az ittenieken kívül, mert miért is járna erre bárki is?

A mart aszfaltos rész sem tartott sokáig. Egyes vélekedések szerint hiányzott az “összeolvasztó” anyag a tetejéről, ezért lényegében arra várt, hogy a nap ereje olvassza össze az aszfaltot. Más vélekedések szerint ez az egész mart aszfaltos hülyéskedés felesleges. Megint mások szerint még egészségtelen is. Sokat nem tartanak felőle, az biztos.

Tehát nem tudom, hogy miért ment teljesen tönkre alig egy év alatt. Azért, mert tényleg kimaradt valami, vagy mert alapban rossz a technika, vagy akármi más miatt. A lényeg, hogy egy év alatt majdnem olyan lett, mint előtte a földút (elnézést, murvás).

A murva egyébként az útépítés purhabja. Ha valami hiányzik, akkor meg lehet vele oldani. Akár egy egész sarkot kialakítanak murvából, ami tök jól néz ki. Az első esőig. Valamelyik humorista mondta: megkérdezte egy munkástól, hogy miért nem építik az egész házat purhabból? A válasz kis gondolkodás után: végül is lehetne.

Vissza a Petőfire: a mart aszfaltos úton kátyúk lettek. Kimosta az eső. Nem sok szépet lehetett elmondani róla.

Ezek után kapott “normál” aszfaltot is az utca, valamikor 2016-ban. Több helyen is tettek ki aszfaltot ebben az időszakban és mi ezt “puha” aszfaltos útnak hívtuk, mert a kiterített aszfalt igen puha volt. Értsd ez alatt, hogy meglátszottak benne a kocsik nyomai. Furcsa volt. Utána kapott még egy kopóréteget.

2017-ben már arról írtam a Petőfi Népében, hogy kialakultak ezen is a kátyúk. Mivel egy ideje már itt lakok, tudom hol voltak nagyobb kátyúk a föld/murvás úton, hol lettek kátyúk a mart aszfaltos úton, és hol vannak most az aszfaltos úton. Valahogy nagyon ugyanoda esnek. Ebből biztosan le tud vonni mindenki valamilyen következtetést, én csak azt mondom: érdekes, nagyon érdekes.

Járda nagyjából van az utcában, csapadékvíz-elvezetés nincs, bár nincs is helye a fák miatt. Emiatt az esővíz még mindig az úton folyik le és ahol leheti lemegy az útról és szépen kimossa az út szélét. Meg kicsit alámos és ettől repedezni kezd az út széle. A szennyvíz-csatorna fedelek szélét is kikezdte ez a kevés idő.

2016 óta kétszer, de az is lehet, hogy háromszor kátyúztak. Ennek is többféle módszere van, nálunk a gyorsaszfalttal feltöltés történt. Jó volt, megteszi, de nem hiszem, hogy tartós lenne és a kopóréteg a nevéhez híven lekopott. Ettől az út még furcsább lett, mintha megint visszatért volna a jó öreg kimosta-az-eső-vájat néhol. Ezt is próbálták javítani, több-kevesebb sikerrel.

De nagyjából látszik, hogy valami nem stimmel az úttal. Az nem lehet, hogy egy út, aminek normál a forgalma és rendes a felépítése pár év alatt ilyen legyen.

Ez a Petőfi Sándor utca 2018-ban, két évvel az rendbehozatala után.

Ehhez képest itt van most a Deák Ferenc utca. Az építésnél kihangsúlyozták, hogy az út alappal, szegélykővel együtt kapja meg a szilárd burkolatot. Ezek szerint ez nem alap? (Duplacsavar, hehe.)

Úgy is néz ki, mint ami rendesen elkészült. Járda alapban volt általában, most az úttest is megépült. Van szegélye, a végén megoldották, hogy az esővíz a csatornába menjen, a szennyvíz-csatorna fedelek egy szintben vannak az úttesttel… még csak pár hónapos, nem látszik rajta semmi gond vagy probléma.

Ez a Deák Ferenc utca.

Ezt én kinevezném a Nemzet Útépítési Minimumnak. Azt mondanám, hogy aki ennél kevesebbet vagy rosszabbat épít, vagy ilyenre ad engedélyt, vagy veszi át, annak büntetés jár. Mondjuk az ennek nem megfelelő utakon ülés nélküli bringával kellene végighajtania. Ülve.

Ha azt látod, hogy utat építenek, de az már a józan paraszti ész alapján sem lesz tartósan használható, emeld fel a hangodat! Írd meg a kivitelező cégnek, a képviselődnek, a polgármesternek, hogy az út nem felel meg a NÚM-nak, a Nemzeti Útépítési Minimumnak! Ha nem tudják mi az, mutasd meg ezt a cikket vagy egy képet a Deák utcáról!

Egyre másra épülnek az utak Érden. Épülnek képviselői keretből, fele önkormányzat fele lakossági költségből, belügyminisztériumi pályázati pénzből, és még ki tudja, milyen forrásból.

Ami igazán baromira nem érdekli a lakosokat, hogy milyen zsákból készülnek el az utak, vagy bármilyen fejlesztés. Az önkormányzatnak biztosan fontos, hogy Modern Városok, Batthyány terv, Érd 2030, valami elnyert pályázat, közvetlen támogatás, anyámtyúkja… nekünk nem. Ez fontos lehet bizonyos szempontból, biztosan pontosan el kell számolni vele, biztosan sok munkába került, biztosan egy egész csapat dolgozott rajta, de abból a szempontból, hogy mi épül, abból a szempontból, ahogy mi, lakosok látjuk tökéletesen érdektelen.

A lényeg, hogy ne látszatberuházás legyen. Hogy használható legyen. Hogy évekig szolgáljon. Hogy minőséget képviseljen.

Utóirat: kövezzetek meg, de nem kértem engedélyt a “nemzeti” jelző használatáért.

Címkék: út

2018.12.09. 21:13 Érden Élni Érdemes

SZJA 1%-os felajánlás

Kérlek, ha teheted, akkor érdi csoportot támogass a személyi jövedelemadód 1%-ának felajánlásánál! Az Alapítványok/szervezetek menüpontban ehhez segítséget is nyújtunk, valamint várjuk további szervezetek jelentkezését is!

Facebook

Érden Élni Érde(m|k)es

Érden élni érdemes vagy érdekes... szinte minden napra jut valami pozitív vagy negatív élmény. Itt ezekről olvashattok.

Hozzászólásokat szívesen fogadunk emailben, ha pedig szeretnél te is blog bejegyzést írni, akkor kérlek küldd el nekünk a tervezett bejegyzésedet az erdelerd@gmail.com email címre! Köszönjük!

Címkék

1% (1) 2016 (1) 2017 (1) adó (13) alapítvány (13) áram (2) autó (1) Bács István (1) baleset (6) birkózás (1) blog (3) bűnügy (1) csatorna (22) csomópont (3) egészség (8) egyesület (2) egyház (1) épület (3) Érdekfeszítő (3) ÉrdiPaletta (2) Érd Aréna (1) Érd Nagyállomás (1) ÉTH (2) EU (1) éves beszámoló (2) Facebook (3) facebook (1) Fenyves (1) festmény (1) fesztivál (8) Föltámadott a tenger (1) fórum (5) gyalog (1) heti események (1) híd (1) hulladék (3) Interspar (1) iskola (11) járulékos veszteség (1) játék (2) javítás (6) jótékony (3) kémény (1) kerékpár (7) kertváros (4) kézilabda (4) kiállítás (4) költségvetés (2) koncert (6) könyvtár (2) környezet (1) közbiztonság (10) közigazgatás (1) közlekedés (55) közmeghallgatás (1) közmű (1) közösség (28) közszolgáltatás (13) közvilágítás (3) kultúra (10) lakosság (26) LED (2) LMP (1) lőtér (2) M7 (1) március 15 (1) megemlékezés (1) megye (1) minaret (1) MKKP (1) Modern Városok (1) motor (1) mozgás (2) negatív (73) NUTS (1) Ófalu (1) önkormányzat (63) orvos (1) Óváros (1) óvoda (2) pályázat (4) parkolás (1) párt (1) pénz (26) Petőfi (1) piac (5) podcast (72) polgármester (2) polgárőrség (4) politika (16) posta (2) pozitív (56) rádió (1) rendőrség (7) RVK (1) sport (9) statisztika (2) számtan (1) szelektív (1) szemét (12) Szent István (1) szja (2) szociális központ (1) szomszéd (2) szórakozás (6) tábor (1) turisztika (1) tv (1) újság (5) út (11) vállalkozás (2) vásár (4) vasút (7) vekop (2) víz (9) vízelvezetés (1) weblap (23) weboldal (2) záportározó (1) zene (5) Címkefelhő

Érdekfeszítő

Nincs megjeleníthető elem